پت درمانی:درمان با حیوانات خانگی



تاریخ انتشار : 1400/04/08 02:25
نویسنده : دکتر سیروس جهانگیری روانپزشک تهران



حیوانات خانگی، بهترین دوستان انسان یا درمانگران او: انسان ها موجوداتی کاملا اجتماعی هستند. انسان ها در گروه های اجتماعی خود زندگی می کنند و دوست دارند که با سایر موجودات زنده ارتباط داشته باشند.

انسان ها موجوداتی کاملا اجتماعی هستند. انسان ها در گروه های اجتماعی خود زندگی می کنند و دوست دارند که با سایر موجودات زنده ارتباط داشته باشند.
در 10.000 سال قبل از میلاد مسیح سگ ها اولین حیوانات اهلی بودند که در اکتشافات باستان شناسی در آغوش صاحبان خود دفن شده، پیدا شدند. در 7.500 سال قبل از میلاد مسیح شواهدی مبنی بر وجود گربه های اهلی در مقبره های مصریان باستان دیده شده است.
جنیفر ویکهام پروفسور مشاور بیمارستان مایو کلینیک گفته است که "حیوانات بعنوان بخشی از زندگی مدرن ما باقی مانده اند. تحقیقات نشان داده اند که تمایل ما برای ارتباط با حیوانات خانگی دارایی ارزشمندی برای کسانی است که با دردهای جسمانی و احساسی، بیماری های روانی و ذهنی مانند افسردگی و اضطراب و عوامل محیطی مانند تنهایی دست به گریباند".
این موجودات پشمالو ممکن است که مدرک پزشکی نداشته باشند ولی به شما کمک می کنند تا احساس بهتری داشته باشید. در ادامه این مقاله به روش هایی اشاره می کنیم که حیوانات به شما کمک می کنند تا از بیماری ها و مشکلات بهداشتی بهبود پیدا کنید و یا بهتر با این شرایط کنار بیایید. این مشکلات می تواند شامل بیماری های قلبی، سرطان و اختلالات بهداشت روان باشند. این موجودات برای شما راحتی و لذت و مراقبت از خانه و خانواده را ایجاد می کنند. درمان به کمک حیوانات می تواند درد و استرس افرادیکه مشکلات سلامتی دارند را کاهش دهد.
فایده بالقوه داشتن حیوان خانگی و پت درمانی اولین بار در دهه 1980 کشف شد. تحقیقی نشان داد که همراهی حیوانات خانگی در ایجاد سلامت روان و احساس بهبودی در افراد مختلف موثر است (McNicols, 2005).
آیا قرار است پزشکی از سگ ها کمک بگیرد؟ بله این یک راه خوب است. پت درمانی دوستداران خود را در میان مراقبان بهداشتی و جاهای دیگر پیدا کرده است. اجازه بدهید بررسی کنیم تا مشخص شود چه چیزی در پس این گرایشات وجود دارد.

پت درمانی چیست؟


پت درمانی عبارت وسیعی است که از درمان به کمک حیوانات تا فعالیت های خاص به کمک حیوانات را پوشش می دهد. پت درمانی گستره جدیدی از درمان هاست که از سگ ها و سایر حیوانات برای کمک به انسان ها جهت بهبودی یا سازگاری بهتر با مشکلات سلامتی شان مثل بیماری قلبی عروقی، سرطان و اختلالات سلامت روان استفاده می کند.
فعالیت هایی که به کمک حیوانات انجام می شود معنای عمومی تری دارد، از جمله این خدمات می توان به تامین آرامش و لذت برای افراد ساکن خانه های سالمندان یا موسسات بازتوانی اشاره کرد.

پت درمانی

چگونه حیوانات به کار درمان کمک می کنند؟


تصور کنید که در بیمارستان هستید. پزشک به شما پت درمانی را توصیه می کند و نظر شما را در این خصوص می پرسد. اگر جواب شما مثبت باشد پزشکتان با افراد مسئول هماهنگ می کند تا بیشتر برای شما در مورد این برنامه توضیح دهند. کمی بعد یک سگ یاریگر و مربی اش به اتاق شما در بیمارستان می آیند. برای 10 تا 15 دقیقه می مانند و از شما خواسته می شود که سگ را به عنوان پت خود انتخاب کنید و در صورتیکه سوالی داشتید با مربی تماس بگیرید.

بعد از این ملاقات قطعا شما لبخند خواهید زد. احساس خستگی کمتری می کنید و حال بهتری خواهید داشت. حتی نمی توانید برای صحبت با خانواده در مورد این سگ دوست داشتنی صبر کنید. در واقع شما بی صبرانه منتظر ملاقات بعدی خود با این حیوان دوست داشتنی خواهید ماند.

چه کسانی از درمان به کمک حیوانات سود می برند؟*

* درمان به کمک حیوانات (پت درمانی) به صورت مشخصی باعث کاهش درد، اضطراب، افسردگی و ضعف در افرادی با مشکلات زیر می شود:
بچه هایی که تحت درمان های دندانپزشکی قرار دارند
افرادیکه درمان سرطان می شوند
افرادیکه در موسسات مراقبتی دراز مدت بستری یا ساکن هستند
افرادیکه بیماری قلبی عروقی دارند
افرادیکه زوال عقل دارند
جانبازانی که اختلالات اضطرابی بعد از جنگ (PTSD) دارند
افراد مضطرب

بهره برداری از فواید پت درمانی خاص افراد دارای مشکلات بهداشتی نیست و اعضای خانواده و دوستانی که به ملاقات بیمار می آیند از همنشینی با این حیوان دوست داشتنی لذت می برند.

پت درمانی در شرایط غیر پرشکی مثل برنامه های دانشگاهی و اجتماعی هم برای کمک به افراد مضطرب و استرسی استفاده می شود.

آیا پت درمانی خطری دارد؟


بزرگترین مسئله بخصوص در بیمارستانها ایمنی و بهداشت است. اکثر بیمارستان ها و موسساتی که از پت درمانی استفاده می کنند، قوانین سخت و جدی دارند تا مطمئن شوند که حیوانات تمیز هستند، واکسینه شده اند و به خوبی آموزش دیده اند و برای انجام رفتارهای مناسب تربیت شده اند.

درمان به کمک حیوانات (پت درمانی) در عمل


بیش از ده ها سگ درمانگر و مربی آنها در موسسات پزشکی خارج از ایران ثبت نام شده اند. آنها به صورت منظم با دپارتمان های مختلف بیمارستانی ملاقات دارند و در صورت نیاز در جلسات خاص شرکت می کنند. سگ ها باعث حواس پرتی مطلوبی می شوند و به کاهش استرس و اضطراب همراه با ویزیت های بیمارستانی کمک می کنند.
انجمن روانپزشکی آمریکا در سال 2011 مطالعه ای را در مورد حیوانات خانگی گزارش کرد که از این حیوانات به عنوان حامی اجتماعی و احساسی برای روزمره انسان ها و برای انسان هایی با مشکلات خاص سلامتی مطرح شده بودند. این مطالعه به بررسی مقایسه ای داشتن حیوان خانگی و نداشتن آن پرداخته بود و نتایج نشان داده بود دارندگان حیوانات خانگی نتایج سلامت و بهبودی بهتری را به خود اختصاص می دهند.
ویکهام گفته است که "با وجودیکه حیوانات خانگی جایگزین همدم انسانی و تعاملات اجتماعی ما نمی شوند ولی برای حمایت اجتماعی و کاهش استرس ما بسیار مفیدند". "تحقیقات پزشکی نشان داده اند که افزایش سطح هورمون استرس یا همان کورتیزول باعث آهسته تر شدن پاسخ ایمنی در نواحی آسیب دیده می شود. وقتی کورتیزول بالا می رود، فرایند بهبودی به تاخیر می افتد و زمان بهبودی افزایش می یابد. ایجاد استراتژی های کاهش استرس در زندگی روزانه و در موقعیت های بحرانی بیماری یکی از روش های مفید است".
بسیاری از بیمارستان ها و کلینیک ها سیاست هایی مبنی بر حضور حیوانات خانگی و ارائه حمایت های احساسی و همراهی برای آسان تر شدن استرس بیماری و درد را برگزیده اند.
"پس اگر شما حیوان خانگی دارید، از او خوب مراقبت کنید، چون روزی او از شما مراقبت خواهد کرد". ویکهام گفته است که عشق بی قید و شرط آنها برای سلامتی ما فواید زیادی دارد"
امروزه در آریزونا، فلوریدا، ویسکانسین و مینه سوتا بیمارستان ها و موسسات زیادی هستند که از پت درمانی استفاده می کنند.

شاید یک روز این درمان در ایران هم کارا بود، شما چه فکر می کنید؟





در دسته روانپزشکی

#فواید حیوان خانگی #پت درمانی #فواید نگهداری گربه



ارسال نظرات









نظرات